Paleta boja

Kako pametno odabrati boje na web sajtu

Color talks

Boje igraju jako važnu ulogu u svetu u kome živimo. Neke boje sa kojima smo svakodnevno u kontaktu, npr u saobraćaju, komuniciraju sa nama čak i na nesvesnom nivou pa tako svi znamo da crvena znači stop, zelena kreni dok žuta označava neko upozorenje. U Japanu je 2013. godine objavljen naučni rad koji dokazuje da je postavljanje plavog svetla na stanicama voza smanjilo stopu samoubistva za čak 84% što je pokrenulo lavinu novih istraživanja na tu temu. Pravilan odabir boja na web sajtu umnogome može promeniti percepciju posetilaca. Ako ozbiljno shvatimo podatak da se 85% ljudi odlučuje za kupovinu na osnovu boje proizvoda onda ćemo shvatiti zašto je jako važno da savršeno precizno izaberemo prave boje za svoj web sajt.

Be creative

Izbor boja zahteva poznavanje dizajna, marketinga, čak i po malo psihologije. Ovo može delovati strašno ako niste iskusan web dizajner a zapravo je potrebno samo da poznajete neke osnovne postulate uklapanja boja, kao i da ste spremni da eksperimentišete sa svojom kreativnošću.

Jedan deo bihejvioralnih psihologa se bavi tzv psihologijom boja pokušavajući da dokažu kako i koliko boje imaju uticaj na ljudsko ponašanje. Rađena su istraživanja koje boje vole odnosno ne vole muškarci i žene, koje boje umiruju a koje u nama izazivaju nelagodu. Za veliku većinu ovih istraživanja ne postoje naučni dokazi, što ne znači da ih treba zanemariti prilikom odabira boja za sajt.

Točak boja

Ukoliko dizajnirate web sajt za neku već postojeću firmu/brend koja ima svoj logo vrlo verovatno ćete odabrati boje iz logoa. Zapravo, najbolje je odabrati jednu glavnu boju i njoj komplementarnu boju. Komplementarne boje su dve boje koje stoje jedna nasuprot drugoj u krugu boja i čine harmoničan spoj. One imaju svojstvo da, kada stoje zajedno, jedna drugoj pojačavaju intenzitet. To su npr crvena i zelena, plava i narandžasta, žuta i ljubačasta. Naravno, nemojte nikad stavljati crveni tekst na zelenu pozadinu i obrnuto. U slučaju da je logo brenda mnogo šaren preporuka je da izaberete najviše 3 dominantne boje a, da logo možda čak i prebacite u belu. Ukoliko ne želite kontaste birajte neku od kombinacija analognih boja – boja koje se na točku boja nalaze jedna pored druge.

Ko je vaša publika

Kao i za sve drugo, tako je i za odabir boje važno da dobro razmislite ko je vaša publika. Od toga kome je sajt namenjen zavisi da li ćete odabrati žive jake tonove ili smirene pastelne, čak možda i crnu. Dečija igraonica će skoro sigurno biti spoj upadljivo živih tonova crvene, plave, žute i zelene dok će sajt neke luksuzne kozmetike ili skupih satova biti možda i skroz crni (ili makar imati black overlay preko fotografija) jer stariji ljudi preferiraju tamnije boje. Crna boja se povezuje sa elegancijom i luksuzom dok plava uliva poverenje, izaziva osećaj smirenosti i sigurnosti. Nije slučajno što su Facebook i Pay Pal odabrali baš plavu boju za svoj logo. Zelenu birajte za web stranice eko friendly ili organic brendova, bilo čega što se povezuje sa prirodom i zdravljem. Takođe, zelenu često koriste i finansijske institucije i banke (Banca Intesa, OTP banka, AIK Banka, Credi Agricole). Kada pogledate najpoznatije e-commerce sajtove za žene videćete da niko ne koristi braon, narandžastu ni sivu jer su to boje koje žene ne vole. Kada želite nešto posebno da naglasite onda koristite žutu boju jer nju ljudsko oko prvo primeti i ona asocira na upozorenje ali budite oprezni, samo u malim dozama jer je u velike kontraste teško gledati.

Točak boja

The color of perfection

Belu boju namerno ostavljam za kraj. Kao prvo, još u osnovnoj školi smo naučili da crna i bela nisu boje. Bela je prisustvo tri osnovne boje (crvene, plave i žute) na koje pada svetlost a crna odsustvo zbog čega ne vidimo boju. Bela se u web dizajnu dosta koristi, posebno kao background boja obzirom da se tamni tekst na beloj podlozi najlakše čita. Ona daje osećaj slobode i kada je ima između elemenata deluje kao da sajt „diše“. Ona simbolizuje čistoću, novi početak, jednostavnost u najpozitivnijem obliku.

Poziv na akciju (CTA)

Ukoliko na web sajtu postavljate neki call-to-action (pozovi odmah, prijavi se, registruj se, kupi) psiholozi predlažu zelenu, narandžastu ili žutu, svakako neke svetlije tonove. Crvena u ovom slučaju nije baš preporučljiva jer kliktanje na crveno dugme asocira na pritiskanje „opasnog dugmeta“, dugmeta čijom aktivacijom će se desiti neka jako opasna i velika stvar.

Kao što vidite, boja je moćan vid komunikacije često podcenjen. Ona može drastično promeniti iskustvo posetilaca vašeg sajta. Iskoristite pametno saznanja psihologa i doprinesite vašem web sajtu kao i brendu generalno.

Leave a Comment

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *